Tanulmányi terület | Biológia tagozat |
Kód | 0403 |
Felvehető | 30 fő |
Felvételi | Központi írásbeli vizsga magyar nyelvből és matematikából (2025. január 18-án). Iskolai szóbeli vizsga biológiából. |
Értékelés | 10%-kal számítjuk be a 7. osztály év végi jegyeit (magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem, fizika, kémia, biológia és egy idegen nyelv). Ez a „hozott pontszám”. A hozott pontszám (max. 10 pont) = az év végi jegyek összege x 0,25 Emellett 65%-ban vesszük figyelembe az írásbeli, 25%-ban pedig a szakirányú szóbeli vizsga eredményét. Ez a „szerzett pontszám”. A szerzett pontszám (max. 90 pont) = (magyar nyelv x 0,5) + (matematika x 0,8) + szóbeli /Az írásbeli vizsgákon 50-50, a szóbeli vizsgán pedig 25 pontot lehet maximálisan elérni./ |
Jellemzője: A speciális biológia csoportok diákjai nagyobb óraszámban és már a 9. osztálytól tanulják a biológiát. (A gimnáziumi tanterv szerint tanuló osztályokban csak a 10. évfolyamtól oktatjuk a tantárgyat.) A biológia tagozat diákjai a 11. évfolyamon vagy kémia, vagy fizika, vagy matematika emelt szintű képzést választhatnak.
Kiknek ajánljuk: Ezt a képzési formát elsősorban azoknak ajánljuk, akik különös érdeklődést mutatnak a biológia iránt és/vagy olyan egyetemen vagy főiskolán* szeretnének továbbtanulni, amelyen a biológia az egyik kötelező érettségi/felvételi tárgy (*orvos, biológus, gyógyszerész, pszichológus, gyógypedagógus, gyógytornász, agrármérnök, kertészmérnök, környezetkutató, tanár).
A biológia és biokémia oktatásáról
Iskolánk egyik fő képzési iránya a biológia. A hetvenes évek végétől – a kémiával egy időben – indult a természettudományok ezen irányának emelt szintű oktatása. A speciális biológia tagozat tagjai nagyobb óraszámban és mind a négy évfolyamon tanulják a biológiát, felkészülve ezzel a biológiai ismereteket igénylő felsőfokú felvételi vizsgára, illetve napjainkban az emelt szintű érettségire.
1989-ben indítottuk speciális biokémia tagozatunkat. A képzés céljai azonosak a speciális kémia tagozatéval. Ebben a csoportban a biológia tantárgy keretében biokémiát is tanulnak a diákok. Ehhez laboratóriumi gyakorlatok kapcsolódnak. Az emelt szintű kémiával párhuzamosan megszerzett biokémiai elméleti és gyakorlati ismeretek, a tapasztalatok szerint kiválóan hasznosíthatóak a felsőoktatásban.
Tanulóink kiemelkedő eredményeket érnek el a biológia OKTV-n, hiszen minden évben több diákunk is bekerül az ország 10 legjobb biológusa közé. A 2010-2011. tanévben az ország 1., 2., 3. és 4. legjobb biológusa egyaránt iskolánkból került ki. 2011. nyarán a három radnótis diák képviselte hazánkat a Nemzetközi Biológia Diákolimpián , ahol egy-egy arany-, ezüst-, illetve bronzérmet szereztek. A felvételi írásbeli eredményeket tekintve is bizonyítható a biológiaoktatás eredményessége, hiszen az ország középiskoláinak sorrendjében itt is igen előkelő helyen szerepel iskolánk.
A nevelő-oktató tevékenység során, a tudományágakon keresztül törekszünk arra, hogy a tanulók logikai készségét, problémamegoldó gondolkodását, memóriáját és komplex szemléletét is kialakítsuk illetve fejlesszük. Ennek sikerességét bizonyítja a Bugát Pál természetismereti versenyen részt vett tanulóink eredménysora. A biológia, kémia, fizika, földrajz és informatika tantárgyak ismeretanyagára épülő verseny országos eredményességi rangsorát iskolánk tanulói magasan vezetik.
Témakörjegyzék a biológia szóbeli felvételihez
- Az emberi szövetek
- Az emberi bőr és egészsége
- A csontok felépítése
- Az ember csontváza és egészsége
- Az ember izomzata
- Az ember előbelének felépítése és működése
- Az ember közép- és utóbelének felépítése és működése
- Az ember felső légutainak felépítése és működése
- Az ember alsó légutainak felépítése és működése
- Az emberi szív felépítése és működése
- Az emberi vérkeringés és a nyirokkeringés
- Az emberi vér
- Az immunrendszer
- Az ember keringési rendszerének egészségtana
- Az ember kiválasztási szervrendszere
- Az emberi szem és a látás
- A mérsékelt övi füves puszták élővilága
- A lombhullató erdők élővilága
- A mediterrán éghajlat élővilága
- A tajga éghajlat élővilága
- A trópusi esőerdő
- A szavanna
- A trópusi sivatag
- Táplálékaink. A helyes táplálkozás
- Vizes élőhelyek Magyarországon
- A tenger élővilága
A biológia felvételi értékelési szempontjai
A szóbeli meghallgatáson elsősorban arra vagyunk kíváncsiak, hogy a felvételiző mennyire jártas a biológiai problémák elemzésében, így a tankönyvből betanult információ jellegű tudás önmagában nem elegendő. Erre a szempontra azért van szükség, mert a biológia természettudományos jellege az utóbbi évtizedekben jelentősen megerősödött. Középiskolai szinten így csak az tud sikeresen megbirkózni ezekkel a kihívásokkal, aki ehhez szükséges képességbeli tudással is rendelkezik. A biológiai jelenségek megértésében – életkorának megfelelő szinten – a felvételizőnek alkalmaznia kell tudnia egyszerű kémiai, fizikai, földrajzi és leginkább logikai, matematikai tudását is. Ezért a meghallgatáson – rövid gondolkodási idő után – ilyen jellegű kérdésekre kell válaszolnia. A biológia felvételi meghallgatás jellege nem egyszerű leckefelmondás tehát, hanem beszélgetés, amelynek során – előre rögzített szempontok alapján – a jelentkező gondolkodási képességeit is értékeljük. A pontozás a következők szerint történik:
Vizsgált képesség | Szóbeli pont % | 25 pontból adható |
Biológiai fogalmak, információk helyes használata | 5 pont | |
Természettudományos fogalmak helyes használata a biológiában | 5 pont | |
Logikai képesség | 10 pont | |
Kommunikáció, nyelvhelyesség | 5 pont | |
Összesen: | 100% | 25 pont |